WordPress biedt je de mogelijkheid gemakkelijk gebruikers toe te voegen met verschillende rollen en privileges. Zo kun je instellen dat niet iedereen dezelfde rechten krijgt. Er zijn een aantal verschillen rollen in WordPress:
- Beheerder – zij hebben toegang tot alle instellingen
- Redacteur – zij kunnen alle berichten en pagina’s beheren en bestanden uploaden
- Auteur – zij kunnen publiceren, hun eigen berichten beheren en bestanden uploaden
- Schrijver – zij kunnen hun eigen berichten beheren maar niet publiceren en geen bestanden uploaden
- Abonnee – zij kunnen reacties lezen en geven maar kunnen geen bericht schrijven. Dit zijn vaak bezoekers van je website die zich inschrijven.
Geef je iemand minder rechten dan jijzelf in WordPress, dan zal hij minder opties zien wanneer hij ingelogd is.
Stappenplan om een gebruiker toe te voegen
- Login je WordPress site en klik op ‘gebuikers’
- Klik op ‘nieuwe toevoegen’
- Vul de gebruikersnaam, het e-mailadres en een verzonnen wachtwoord in.
- Kies de gewenste rol en klik op ‘Nieuwe gebruiker’
- De gebruiker is nu toegevoegd en is te vinden onder het kopje ‘Alle gebruikers’, links in menu.