Metadata is informatie over de gegevens die jij online plaatst. De Metadata van dit bericht is bijvoorbeeld de auteur en datum waarop dit artikel geschreven is. Ook de taal, het aantal woorden of pagina’s en de uitgever kunnen opgenomen zijn in de Metadata.
Metadata voor de Google optimalisatie
Ben je bezig met de Google optimalisatie van jouw WooCommerce webshop, jouw blog of website? Vergeet dan absoluut dit onderdeel niet. Door de Metadata van een bericht goed in te stellen voor zoekmachines als Google, kun je bepalen hoe jouw titel en beschrijving in Google eruitziet. Een goede titel en beschrijving zorgen voor meer clicks, meer bezoekers en uiteindelijk misschien meer omzet.
Onderstaand zie je een voorbeeld wanneer je op ‘autoverzekering’ zoekt binnen Google. De titel “Autoverzekering vergelijken? Verzeker je auto vanaf €6,82 pm” is ingesteld als titel en ook de beschrijving is zelf ‘ingediend’ bij Google. Heb je geen beschrijving ingevuld? Dan helpt Google je zo goed mogelijk maar dit is natuurlijk nooit precies zoals jij dit wilt!
Metadata instellen
Om de Metadata goed in te stellen voor WordPress, gebruiken wij de plugin van Yoast SEO. Wanneer je deze plugin geïnstalleerd hebt en je scrollt naar beneden, zie je dit scherm:
Yoast heeft een geweldige tool ontwikkeld die je gelijk laat zien of de titel, de slug (link) of de omschrijving goed is. De balkjes (die nu oranje zijn) worden dan groen en zo weet je dat je de goede lengte en beschrijving hebt gebruikt. Enorm gemakkelijk!
Wat moet er in mijn metadata staan?
Probeer jouw Meta titel en omschrijving zo aantrekkelijk mogelijk te schrijven en mensen hierdoor aan te zetten om op jouw link te klikken. In Google zie je 10 resultaten wanneer je zoekt, zorg ervoor dat men op die van jou wilt klikken!